Pittig eten is goed voor je en dit is waarom

Heb jij een voorliefde voor pittig eten? Dan heb je geluk, want daar zijn namelijk heel wat voordelen aan verbonden. Hieronder vind je terug waar pittig eten allemaal goed voor is.

Boost je metabolisme

De stof capsaïcine, die in pepers zit, zorgt ervoor dat vertering versnelt. Je lichaam warmt erdoor op en dat maakt dat je wat calorieën gaat verbranden, zelfs in rust.

Tegen stress

Pittig eten kan de aanmaak van feel good-hormoon serotonine stimuleren. Serotine komt in actie als soort natuurlijke pijnstiller die reageert op de sensatie van pittige smaken. Als je dus vaak pittige dingen eet, zorgt dit ervoor dat je op lange termijn minder stress zal hebben. Wie had gedacht dat een ‘spicy’ snack beter zou zijn dan een stuk chocolade?

Verlaagt bloeddruk

In peper zit vitamine A en C, die je bloedvaten versterken. Zoals eerder al gezegd werd, zit peper vol met capsaïcine. Deze stof zorgt er ook voor dat je bloed makkelijker door je lichaam stroomt. Die combinatie zorgt voor gezonde hart- en bloedvaten en een stabiele bloeddruk.

Tegen ontstekingen

De capsaïcine in pittig eten helpt niet alleen je lichaam door je bloed stromen, het werkt ook ontstekingsremmend. Het remt ontstekingen niet alleen af – het vecht ook actief tegen nieuwe ontstekingen. Een dubbel voordeel dus. Ook de stof caroteen in pittig eten werkt als antioxidant tegen ontstekingen en andere factoren die celschade kunnen veroorzaken.

Als temperatuurregelaar

Tijdens het eten van pittig eten kan het al wel eens gebeuren dat je begint te zweten. Daarom klinkt het misschien raar dat pittig eten eigenlijk verkoelend werkt. Onderzoek toont aan dat pittige gerechten een goede temperatuurregelaar zijn. Door het hete gevoel dat je krijgt na het eten van iets ‘spicy’ ga je beginnen zweten en dát zorgt juist weer voor verkoeling. Ook stijgt je lichaamstemperatuur iets, waardoor de lucht om je heen relatief koeler aanvoelt. Dat maakt pittig eten dus perfect voor de tijdens de zomermaanden.

Tegen bacteriën

Studies tonen aan dat pittig eten de bacterievorming in onze darmen zou voorkomen. Nog een andere manier waarop bacteriën worden tegengehouden is het gebruik van chilipepers om het voedsel langer houdbaar te maken en voedselbederf te voorkomen. Daarom wordt dit zo vaak gedaan in Aziatische landen.

Je zou ook graag